Tutaj jestes: Strona główna / Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Przyjmuje interesantów w dniach:
środy w godz. od 7:30 do 13:00 oraz w piątki od 7:30 do 13:00
w pok. 111 - wejście obok windy
Starostwa Powiatowego w Prudniku
ul. Kościuszki 76
48-200 Prudnik
tel.: 576 834 168
e-mail:
Aktualności
POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW OSTRZEGA !
Ponownie na terenie powiatu prudnickiego nasilili swoje działania przedstawiciele firm, które oferują zmianę umowy dostawy energii elektrycznej i gazu, niejednokrotnie podszywając się pod dotychczasowego dostawcę.
Prowadzi to zazwyczaj do nieświadomego i niezamierzonego zawarcie nowych umów przez Konsumentów i związane z tym zmiany dotychczasowych dostawców prądu i gazu.
Przed podpisaniem jakichkolwiek dokumentów należy je przeczytać i upewnić się, co do zawartych w nich zapisów i czy jest to w naszym interesie oraz czy na pewno chcemy dokonać takiej zmiany, a także czy jesteśmy pewni, z kim taka umowę podpisujemy. Również udostępnianie naszych danych osobowych czy wysokości rachunków nie jest wskazane z uwagi na to, iż nie wiemy do końca jak zostaną one wykorzystane i przez kogo.
Jednocześnie przy podpisaniu dokumentów powinniśmy od razu otrzymać komplet dokumentów, wraz z cennikami, regulaminami i innymi załącznikami w tym wzorem odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy.
Ponadto na żądanie Konsumenta, każda osoba działająca w imieniu przedsiębiorcy może zostać wylegitymowana, co dodatkowo upewni nas, z kim rozmawiamy i zawieramy umowę.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Prudniku
Mariusz Maćków
POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW PRZYPOMINA, INFORMUJE I OSTRZEGA !
Od początku bieżącego roku spływają do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Prudniku sygnały o pojawieniu się na terenie naszego powiatu przedstawicieli firm, które podszywają się pod dotychczasowego dostawcę energii elektrycznej lub gazu.
Najczęściej wygląda to w ten sposób, że Konsument odbiera telefon z informacją, że z uwagi na połączenie się firm dostarczających prąd i gaz, będą od tego momentu niższe rachunki, ale wymaga to podpisania umowy. W związku z tym w niedługim czasie (czasami nawet mowa jest o godzinie) pojawić się ma się u Klienta osoba z taka umową, którą należy podpisać. Faktycznie taka osoba się pojawia i zazwyczaj bez czytania Klient podpisuje umowę.
Inna metodą wprowadzenia w błąd jest przeprowadzenie rozmowy telefonicznej w taki sposób, w której to konsument podaje swoje dane osobowe (imię, nazwisko, adres, PESEL) oraz wysokość rachunków.
Skutkiem takich zachowań może być nieświadome i niezamierzone zawarcie nowych umów przez Konsumentów i związane z tym zmiany dotychczasowych dostawców prądu czy też gazu.
W związku z powyższym Powiatowy Rzecznik Konsumentów
PRZYPOMINA, INFORMUJE I OSTRZEGA !
Przed podpisaniem jakichkolwiek dokumentów należy je przeczytać i upewnić się, co do zawartych w nich zapisów i czy jest to w naszym interesie oraz czy na pewno chcemy dokonać takiej zmiany, a także czy jesteśmy pewni, z kim taka umowę podpisujemy. Również udostępnianie naszych danych osobowych czy wysokości rachunków w rozmowie telefonicznej nie jest wskazane z uwagi na to, iż nie wiemy do końca jak zostaną one wykorzystane i przez kogo.
Jednocześnie przy podpisaniu dokumentów powinniśmy od razu otrzymać cały taki sam komplet dokumentów, wraz z cennikami, regulaminami i innymi załącznikami.
Ponadto na żądanie Konsumenta, każda osoba działająca w imieniu przedsiębiorcy może zostać wylegitymowana, co dodatkowo upewni nas, z kim rozmawiamy i zawieramy umowę.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Prudniku
Mariusz Maćków
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że 1 czerwca została uruchomiona Infolinia Konsumencka pod nowym numerem 801 440 220.
Konsumenci mogą uzyskać bezpłatne porady prawne w dni powszednie w godz. 8.00-18.00. Dzwoniący ponoszą koszt połączenia zgodny z taryfą swojego operatora.
Prawnicy udzielają pomocy w prostych sprawach konsumenckich, gdy nie jest wymagana analiza dokumentów.
Ponadto, informują o przepisach konsumenckich oraz o instytucjach świadczących specjalistyczne porady np. w zakresie usług telekomunikacyjnych, energetycznych czy finansowych.
Za obsługę infolinii odpowiadają Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i Fundacja Konsumentów.
Projekt realizowany jest ze środków UOKiK.
Informuję, iż w dniach 24 i 25 marca 2016 r. Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów będzie nieczynne.
Wnioski o podjęcie działań mediacyjnych można składać w Biurze Podawczym Starostwa Powiatowego w Prudniku.
Poradę Prawną można uzyskać, dzwoniąc pod darmowy numer infolinii konsumenckiej: 800 889 866, czynnej od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 17:00, lub wysyłając email na adres: .
Druki do pobrania
Rzecznik Konsumentów Radzi
- Wakacyjne latanie
- Nie daj się oskubać w sieci
- Akcja "Nie bądź jeleń, weź paragon"
- Poradnik dla Konsumentów
- Ostrzeżenie w sprawie nieuczciwych praktyk przedstawicieli handlowych reprezentujących Telekomunikację Novum
- Play i Orange ukarane
- Kupno Biletu Przez Internet
- Informacje dotyczące ważności dokumentów potwierdzających poniesione wydatki przy korzystaniu z ulgi internetowej
- Aukcje internetowe
- Poczta Polska ukarana
- Święta tuż tuż
- Umowy na odległość
- Gwarancja
- Obowiązki sprzedawcy
- Roszczenia z tytułu niezgodności towaru z umową
- Świadome dokonywanie zakupów
- Uwaga za "pobieRACZKA"
Do zadań Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy w szczególności:
- Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- Współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi
- Wnioskowanie o nałożenie kary grzywny na przedsiębiorców naruszających przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów;
- Udzielanie informacji mediom w zakresie działań Powiatowego Rzecznika Konsumentów.